lauantai 27. heinäkuuta 2019

Kesä on eri mittainen eri ihmisille!


Serkkuni kanssa istuttiin aamuteellä terassilla ja ihailtiin kesän ruusuja ja haisteltiin vasta "niitetyn" rehun tuoksua. Käytiin tällainen keskustelu:

Serkku huokaa: -Voi että kun pian on syksy. Kesä on niin lyhyt!
Minä: - Hei, sinä joka olet yleensä niin positiivinen ja iloinen, miksi tuot kesän esiin noin negatiivisesti?
Serkkuni kiemurteli ja mietti.
Minä ehätin miettimään omaa kesääni: - Minun kesä on pitkä. Miten pitkä on sinun kesäsi?
Serkku: - Heinäkuun.
Minä: - Miksi vain heinäkuu, kun minulle jo toukokuu on kesää.
Serkku: - En osaa iloita toukokuusta enkä kesäkuustakaan, kun on tuo siitepölyallergia. En voi olla ulkona paljoakaan.
Minä: - No nyt ymmärrän. Mutta onhan elokuu!
Serkku: - Silloin on jo niin pimeää (asuu Vantaalla).
Minä: - Mutta onhan päivät kauniita.
Serkku: - En tykkää pimeästä. Oikeastaan minä toivoisin, että olisi heinäkuu 11 kuukautta ja yksi joulukuu.

Näin huomasin, että ihmisille merkitsee ihanteellinen kesäaika erilaisia aikoja. Miten teille lukijoille?

Kevät! Minun kevääni alkaa silloin, kun voin juoda aamu-tai aamupäiväkahvit terassilla ja aurinko lämmittää. Sitten tulevat ensimmäiset krookukset ja kevätkukat.

Kesä! Minun kesä alkaa tulppaaneista ja narssisteista ja siitä kun saan alkaa raivata puutarhaani kesäkuntoon. Tänä vuonna se alkoi toukokuun puolivälissä. Ja minun kesä kestää tuonne lokakuulle asti, ensimmäisiin yöpakkasiin. Siitä alkaa minun syksy!



Eli minun kesäni on aika pitkä; viidettä kuukautta!

Ps. Olin vähällä ilmoittaa savusaunani tämän päivän 27.7. Saunapäivään, mutta pikkuisen on vielä siinä tekemistä ympäristöineen (ne penkit) ja vähän epäilin voimiani, mutta jos ensi kesänä! Hauska seurata miten ympäri Suomea kylvetään. HYVÄÄ SAUNAPÄIVÄÄ!



9 kommenttia:

  1. Minun kevät alkaa silloin, kun lumi sulaa loskaksi tiellä :D Kesä taipuu syksyä kohti, kun vihreä luonnossa taittuu keltaiseksi. Elokuu on vielä kuitenkin kesää. Syksy alkaa syyskuusta. Näin se osapuilleen menee minulla :D Lämmintä viikonloppua toivottelee Tarja/Ruusu-unelmia ja villasukkia

    VastaaPoista
  2. Minun vuodessani ei taida muuta ollakaan, kuin talvi ja sitten puutarhakuukausi, joka kestää vaihtelevasti lumien sulamisesta maan jäätymiseen. Itse asiassa lumen sulaminenkin on pihalla kevään ja kesän edistämistä. Teen jäähän purouomia ja hajotan paksumpia lumikasoja aurinkoisiin paikkoihin sulamaan. Täällä etelässä voi usein vielä joulukuussakin haravoida ja tehdä jotain pientä puutarhassa. Vähintäänkin kierrellä ja ideoita tulevia projekteja.
    Serkkusi suhtautuminen kesään on aika tavallista. Erilaisuus on sallittua, mutta joskus on hyvä nähdä elämä ja maailma sen puoliksi täyden lasin kautta. Ei aina puolityhjän.

    VastaaPoista
  3. Minun lasi on kans aina puoleksi täysi, ja sulan maan aika on aina täynnä kesää mielestäni. Pakkasen kohmettaessa maan pysyvästi on syksy, ja kevät alkaa kevätauringosta hangilla.

    VastaaPoista
  4. Pohjoisessa asuvana kesäaika on todella lyhyempi kuin talvi. Mutta nautin kesästä, olipa se lyhyt tai vähän pitempi, helteinen tai viileähkö!

    VastaaPoista
  5. Kesäni alkaa toukokuussa pihan haravoimusella. Nautin kesä valoisista öistä, lämmöstä ja sateisista päivistä. Kesälle sanon näkemiin, kun olen korjannut sadon ja kerännyt kesä tavarat pihalta. Haravoinut syksyn lehdet.

    VastaaPoista
  6. Kesä alkaa heti, kun maa on paljas eli yleensä huhtikuussa. Tähän mennessä on kesän ajattelu jo pitkällä taimikasvatuksen myötä. Täysi kesä on päällä, kun maa alkaa vihertää ja ekat kukat nostaa päätään, hiirenkorvat, lämpö, aurinko. Työssäni on pitkä kesäkeskeytys eli kesän saan olla kotona. Kun elokuussa työt alkaa, tuntuu usein että siihen se kesä nyt loppuu, mutta nyt olen yrittänyt takoa päähäni ettei töiden alku ole sama kuin kesän loppu. Viime kesänä jo onnistui hyvin ja jatkan samaa rataa. Toki elokuun lopussa alkaa haista jo ihan syksylle, mutta syyskuukin voi olla todella kaunis ja lämmin. Illat tosin pimenee äkkiä. Lokakuun edetessä kaikki on oikeastaan ohitse, mutta jos laskee taimikasvatukset ym. mukaan, niin reilusti yli puolet vuodesta on kesää tai sen ajattelua ainakin :)

    VastaaPoista
  7. Elokuussa on omanlaisensa viehätys: lämmintä ja samalla pimeää. Aah ihanaa.
    Kesä loppuu päässäni syyskuuhun. Alusta en niin tiedä🤔

    VastaaPoista

Olen iloinen kommenteista!