lauantai 7. heinäkuuta 2012

Löytöruusu? Metsäruusu? Karjalanruusu?

Minulla on ollut hiljaista kahvilassa, joten olen ehtinyt jopa ruusujani tutkailemaan. Se Palkin pihalta 'ryöstetty' ruusu on kiehtonut mieltäni. Niitähän minä ensimmäisenä (tai ihan ensimmäisenä pitää halata pikkukissat) säntään aamulla ulos avojaloin katselemaan ja niille juttelemaan.

Suomen Ruususeuran Ruusulehtejä lukiessa minuakin on alkanut kiehtomaan löytöruusut, joita ruususeura tutkii ja pyytää lukijoiltakin tietoja niistä. Ajatella, jos tekisi sellaisen löydön! Saahan sitä kuvitella. Eipä silti. Kun kyläläiset ja ystävät tietävät mielenkiinnostani myös villiruusuihin ja ennen tuntemattomiin ruusuihin, olen saanut pihalleni muuten nimeämättömiä ruusuja. Nimeän ne vielä paikan mukaan; Lukkaroisten ruusu, Volomarin ruusu ja Kaarinan ruusu. Ja nk. Saarenmaan ruusukin on vielä varmistamatta. Siis odottelen kukintaa ja varttumista.

Palkin ruusua olen jopa suurennuslasin kanssa tänään katsellut. Metsäruusu vai Karjalanruusu vai joku muu.
Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että kyseessä on tavallinen metsäruusu, vaikka sen kukinto jotenkin kummitteli. Kukassa kun oli kummallisia ylimääräisiä kukkalehden kiemuroita. Kuitenkin. Piikit ovat tiheät ja suorat ja vanhemmissa oksissa lehtihangassa harvaan kaksi käyrää piikkiä. Luulen, että kylmä kevät on tehnyt tehtävänsä ja konstaillut kukkalehtien kanssa, siitä niiden kimurantit muodot ja ylimääräiset lehdet. Tässäpä kuvia:









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kommenteista!