sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Asteroidi Rosenkavalier - Ruusukaveri!


Olen jälleen löytänyt erään mukavan asteroidin. Sen nimi on mielenkiintoinen. Koska olen jotenkin yhdistänyt tuon Harpocratesin omaksi ruusukavaljeeriksi, niin mielelläni yhdistän sen jotenkin tuohon pikkuruiseen asteroihin nimeltä Rosenkavalier. Harpocrateelle ei ole nimetty omaa asteroidia.

Asteroidin numero on 5039 ja sen on löytänyt F. Borngen Tautenbergissä lähellä Leigzigiä Saksassa. Hauskaa oli että Facebookissakin on mukana tämä asteroidi. Kartta on asteroidin LÖYTÖhetken kartta.

Richard Strauss on saksalainen säveltäjä Munchenistä ja on säveltänyt erään suosituimmista oopperoista nimeltä Ruusuritari  (Rosenkavalier). Sen ensiesitys oli v. 1911.

http://secretfatlossbook.com/weight-loss-reviews/videos/5039-Rosenkavalier.html

Näytös alkaa paronin ihastumisesta erääseen nuoreen Sophiaan, jolle hän haluaa lähettää hopeisen ruusun. Hän lähettää komean nuoren miehen antamaan tuota ruusua Sophialle. Sophia ihastuu ruusulähettiin. He rakastuvat. Kun paroni saa tästä tietää, haastaa hän ruusukavaljeerin kaksintaisteluun, jossa hän itse haavoittuu ja vihoissaan ajaa kavaljeerin  pois. Ovelan juonen jälkeen nuoret saavat kuitenkin toisensa.

Minäkin olen ihastunut kaikkeen, jotka ovat minulle ruusua ojentamassa. Kuten kirjat, vanhat muistot, vanhat ystävät, uudet ystävät ja tietenkin itse tämä netti! Kaikki se on minun ’ruusuritaria’ symbolisessa merkityksessä. Ja näinä surunpäivinä olen saanut oikeita ruusuja moneen vaasiin.

Ehkä asteroidin löytäjälle tuo Straussin ooppera on ollut mieluisaa musiikkia tai sitten hänkin on ollut taistelemassa tytöstään vanhemman ja rikkaamman kilpakosijan kanssa. Olisiko hän ollut ojentamassa joskus ruusuja tytölleen kosioiltana? Romanttisen nimen hän kuitenkin on asteroidille antanut, enkä usko, että nimet ovat ihan tuulesta temmattuja. Niissä on jotakin salaperäistä taustalla.

Minun syntymäkartallani tuo asteroidi on tulimerkissä ja asteroidi Junon vieressä eli yhtymässä siihen. Mieheni kartalla tuo Rosenkavalier on taas Ravussa lähellä Plutoa eli melkein siinä missä minulla on Aurinko. Ymmärtäisin, että ukkoni kallis on ollut minun Rosenkavaljeerini.  Minulla tuo Rosenkavalier on oppositiossa Neptunukseeni joten minun pitää ottaa huomioon elämän realiteetit ja illuusiot. Ne eivät aina kulje käsikädessä, huomautti usein ukkonikin. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kommenteista!