sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Ruusuja mieheni muistoksi


 Nukkeruusu, rosa nitida (lainattu tähän Kotilieden sivuilta Taimistoviljelijät ry:n lähteiltä)

Huomasin juuri tuolta facebookista, että ajatuksissani on ollut ruusutarha jo vuonna 2009. Löysin tällaisen huomion Facebook-sivuilta. He näyttävät joskus ’vuosien takaa’ kommentteja. Aika hauska. Mutta en muistanut, että jo tuolloin, pari vuotta sitten, on mielessäni ollut jo ruusutarha!

Näin olin kirjoittanut:

Naapurin mies lupasi minun kähmiä osan hänen ihanasta ruusupensaastaan. Joten lähdenpäs kottikärryilemään naapuriin lapion kanssa. Ruusutarhasta haaveilen...

Silloin ei kuitenkaan tuo suuri rakkaus ruusuihin ollut vielä roihahtanut. Ukkoni katseli kyllä kiinnostuneena kun toin kotiin jonkinlaisia ruusunraippoja ja kaivoin jonkinlaisia sijoja niille. Eihän ne alkaneet kasvaa. Liian hentoja juuria olivat. Yksi ainoa taimi on hengissä kissojen haudalla. No, enköhän sitäkin ruusulajia vielä saa ja rakkaudellahan ne kasvaa. Olen sen tänä kesänä huomannut ihmeissänikin, vaikka kesä itse on ollut myös hyvin antoisa ruusujen kasvattamiselle.

Siitä olen surullinen ja paljonkin, kun varsinainen ruusumieheni ei ole sitä kaikkea nyt näkemässä. Tai jos sittenkin olisi?

Siksi minusta on hyvin kaunis lause, jonka naapurin talon tytär Liisa sanoi ojentaessaan minulle ruukussa juurrutettua ruusua: - Minäkin haluan tuoda Einon muistoksi ruusun tarhaasi.

Se liikuttaa…ja kun itsekin olen luomassa ruusutarhaa hänen muistokseen. Kun oikein ajattelen, niin moni ruusu on tuotu juuri häntä lämpimästi ajatellen.

Tämä Liisan ruusu on nukkeruusu (ruots. dockros). Se on luonnonvaraisia ruusuja, mutta ei suomalaisia, vaan on kotoisin Pohjois-Amerikan koillisosista, josta se on tuotu Eurooppaan ja Suomeen 1800-luvulla. Siitä on sitten ristetetty kurttulehtiruusun kanssa keijunruusu, jonka olen myös saanut mieheni muistoksi.

Nyt olen istuttanut ne lähelle toisiaan. Nukkeruusu onkin aika matala pensas, noin 80 cm, tosin paljon ruusuversoja tekevä, joten annoin sille aivan oman alueen ryhmäruusujen ja polun väliin.


Liekö tuo nukkesana tullut pienistä ruusunpunaisista kukista? Rosa nitida tarkoittaa kuitenkin 'kiiltävä'. Pensaan lehdet ovat kauniita tummanvihreitä ja kiiltäviä, ja syksyllä se yllättävät kuulemma kauniilla oranssinpunaisella ja jopa violettiin vivahtavalla syysvärillään.

Tervetuloa rakas nukkeruusu! Koskaan rakkaus kuole ei ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kommenteista!