tiistai 19. joulukuuta 2017

Runollinen joulukalenteri 19.12.17




Tämän runokirjan ostin eräällä kirjoittakurssilla Kempeleessä vuonna 2013. Runoilija kirjoitti kauneimman omistuskirjoituksen mitä koskaan olen saanut. En kehtaa sitä kuitenkaan tähän laittaa.

Leila Marketta Haarala on kirjoittanut runokirjan Kuka olet ihminen, josta hän takakannessa kertoo näin: "kerron sinulle salaisuuden, josta kenellekään hiisku en, olen hauras, samalla sitkeä, sade lankeaa kukilleni, silloin minunkin ... on aika itkeä!"  Runon teksti on arvoituksellinen. Mikähän on  se suurin valo?


Ota kristalli kädestäni

Aurinko on katsellut sinua kaiket päivät
miettinyt: kuka olet ihminen?

Kohmeisen maiseman keskellä
olet avannut valolle ikkunan
ladut aiot raivata
yksinkö pystyt siihen?

Ystävät pitävät etäisyyttä
olet ollut suurisuinen,
sinäkin kaihoat yksinäisyyttä
voimaksi ja vastapainoksi.

Minä olen sinun elämäsi edellytys;
aurinko, tämän telluksen suuri valo.
Mutta tiedän valon suuremman
jolla valaista voi koko maailman;
sydämet murskautuneet
mielet pohjaan palaneet.

Se voittaa kaikki loistollaan
eikä paina silmiänsä umpeen
kuten minä.
Taivaan toisella puolella
kristallia hiotaan
joka täsmälleen sopii
sinun pirtaan..
tähän sielusi maisemaan.

Voi, rakas ihminen
joka lymyilet edestäni
ota jo kristalli kädestäni

kuin sen valoa leikkaava prisma
on sielusi värikäs oleva 
ja minun puoleeni halajava.




1 kommentti:

  1. Hengellisyys, suurempi valo, on läsnä näissä sanoissa. Teksti hehkuu rauhallisuutta. Mikä onkaan levollisempaa kuin rauhoittavat sanat ja viisauden oven raottaminen.

    VastaaPoista

Olen iloinen kommenteista!