maanantai 11. joulukuuta 2023

Runollinen joulukalenteri 11.12.2023

'Paletti' on usein löydetty merkki korttien painatuksessa. Nyt luin että Karto ja Paletti ovat yhdistyneet
Suomen Korttipiste Oy:ksi ja on osana Lehtipiste-konsernia. Joten puhtaat Paletin kortit menevät nyt historiaan. Paletilla onkin takanaan 95 vuotinen historia. Tämä on vanha perheyritys, perustettu vuonna 1922. Mukava tietää vähän missä nuo upeat kortit ovat syntyneet.
 
Ruotsalainen Backemarks on kustantanut korttien tarinoita, joista löytyy noita meillekin tuttuja vanhaja tekijöitä. Tässä osoite, joka haluaa tutustua niihin: 
Vasemmalla Paletin kortti, oikealla ruotsalainen Backemarkin kortti. Tekijöitä ei ole mainittu.
 

Viivyn vielä hetken mansien ja hanttien luona. Tietenkin olen poiminut sieltä naisellisen näkökulman, sen kuinka naiset siellä elivät, vihkiytyivät, synnyttivät. Olen korttien teemassa äidin ja lapsen kanssa. Nyt vähän toiveikkaampaa!

Papintytöstä tehty laulu

Pieni kauppias-ystäväiseni!
Jos isäni hankkiman
ohutverkaisen kauniin puvun
päälleni puen:
kohollaan olevan juurevan puun tavoin
se on liiaksi kohollaan,
kohollaan olevan oksavan puun tavoin
se on liiaksi kohollaan.

Kunpa sen sijaan Sinun hankkimasi 
ohutverkaisen kauniin puvun
voisin päälleni pukea,
ohutsilkkisen kauniin huivin
voisin päähäni sitoa!

Kunpa lovikenkäisen venäläisen miehen salvaman
sisäisen talon sisälle,
nelikulmaisen talon neliöön
minut veisit sisälle!

Pienen valoisan talosi sisässä
minä tavallani kolmeen tapaan
minä tavallani neljään tapaan
sitten kääntyilisin!

Sinun saapumispäivänäsi
minä pienillä sulkasatohanhen jaloillani
Sinua vastaan lähtisin!

Sinun saapumispäivänäsi
kalamuhennos-piirakka-pöydän
minä valmiiksi laittaisin,
monta yksijalallista lasia
Sinulle omin käsin ojentaisin!

            SIIVEKKÄILLE JUMALILLE, JALALLISILLE JUMALILLE, Mansien ja hantien runoutta,
            Suomalaisen kirjallisuuden seura, Gummerus 1986, suomentanut  Raija Bartens
 

 

1 kommentti:

Olen iloinen kommenteista!