perjantai 1. joulukuuta 2023

Runollinen joulukalenteri 1.12. 2023

Yhä vielä kuljen maailmalla runojen parissa. Tuon esille runoja eri kulttuureista niin itselleni kuin lukijoillekin. Olen pitänyt tällaista joulukalenteria jo vuosia lähtien omasta kaupungista, viimeksi olin Venäjällä ja Ukrainassa. Ne runot olivat aika rankkoja luettavaa. Nyt lähden kauemmas Itämaille toivoen löytäväni sieltä jotakin kauniimpaa.

Haluan kuvia mukaan, tottakai. Olen ikäni kerännyt kortteja. Joitakin olen eritellyt, mm. Neitsyt Marian ja Jeesus-kortteja, olen yhdistänyt samaan nippuun taidekortit äidistä ja lapsesta. Oletteko huomanneet, että näitä kortteja ei näy paljoakaan enää joulukortteina? Haluan tuoda esiin sen syvimmän aidon rakkauden näissä korteissa. Ja ajatuksen, että äiti ei koskaan halua kasvattaa poikaansa sotaan, vaan rakentamaan ja suojelemaan tätä maailmaa ja ihmiskuntaa.

Näissä korteissa on jotakin hyvin vanhaa ja arvokasta. Vasemmalla Marja-Liisa Waismaa-Pietarilan ottama kuva Saloisten kirkossa (lapsuuspitäjäni, vanha Salo) olevasta Neitsyt Mariaa 1400-luvun alusta. Oikealla vanha kortti, kuva Veikko Vionoja, Herättäjä-yhdistys vuosi 2005/1. Kortin sisäaukeamalla lukee 'Kristus aivan avuton syntisille lahja on'. 


Me tarvitsemme näinä sotien vuosina (Ukrainan ja Israelin sota) rakkautta ja läheisyyttä, turvaa ja toivoa. Siksipä lähden ihan kotipitäjästä ja tuon esille Aunimarjut Karin rakkausrunon. Sen voi tulkita hyvin monella tavalla. Minä tulkitsen sen äidin ja lapsenkin välisenä runona.

Sinä rakasta minua nyt
Voin huomenna olla muisto vain.
Älä pelkää, älä ajattele kanssani tulevaa.
Rakasta minua nyt, kun ikuisuus 
kestää hetkisen. Älä soimaa,
älä minua mukaasi pyydä.

Kaikkialla silmäsi näen.
Muistan hymysi, muistan kätesi.
Oi ne ihollani on...ja kuitenkaan 
sua koskettaa en unessakaan voi, 
sua koskettaa en unessakaan voi.

Rakasta minua nyt,
kuin puutansa tuuli rakastaa.
Älä viivy, älä pesää tee minun oksilleni.
Rakastan sinua nyt. Voit huomenna 
olla muisto vain. En pelkää,
en milloinkaan lähde luotasi.

Aunimarjut Kari, Oi, Domas- Offset oy, Tampere 2005


2 kommenttia:

Olen iloinen kommenteista!