torstai 21. joulukuuta 2023

Runollinen joulukalenteri 21.12.2023

Olen saanut silloin tällöin kortteja myös ulkomailta. Vasemmalla tyylitelty amerikkalainen kortti. Olin nuorena kirjeenvaihdossa erään Carolynen kanssa, taisi olla muitakin. 1960-luvulla oli muotia etsiä kirjeenvaihtotovereita, niitä oli Japanista, Ruotsista ja Englannista. Se oli jännää! Oikealla on kortti serkultani, joka asui vuosikymmenet Sveitsissä, sittemmin muuttanut Suomeen. Näin he tulevat takaisin.


 

Intiasta takaisin vanhaan Persiaan. Hafez runoilee rakkauden tuskasta ja toivosta.

Älä kysy!
 
Kärsin rakkauden tuskaa.
Kuinka paljon?
             Älä kysy!
Olen maistanut eron myrkkyä.
Kuinka syvään?
             Älä kysy!
 
Olen kiertänyt maailmaa
löytänyt rakkaani. 
Kenet?
           Älä kysy!
 
Hänen ovensa edessä
virtaavat kyyneleeni.
Kuinka usein?
            Älä kysy!

 

                       Hafez, Ruusu ja satakieli, suomentanut Jaakko Hämeen-Anttila, Basam Books, 2013

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kommenteista!