maanantai 10. joulukuuta 2018

Runollinen joulukalenteri 10.12.18

Romantiikkaa pitää aina olla! Ainakin haaveilla siitä! Olkoon sitten joulusiivot, leipomukset tai muut kiireet ja vahatkoot tontut ikkunoiden takana.

Tästä runosta tykkäsin kovasti!



Jääruusut

Halvassa hotellissa
kaupungin laidalla
Vihdoinkin kahden sun kanssa, Maria!
Älä välitä, mull on sukat

eri paria
tuli kiire lähtö, ja tulee taas
jos on tullakseen

Tuu tänne vähä, ja lämmitä mua,
ihan vähän vaan!
Ku mereltä blosaa, ja jäiset ruusut
puhkeaa ikkunaan!
Halvassa hotellissa
kaupungin laidalla
On aamu, ja eka spra
jo kiljuu kaarteessa

Tuu tänne vähä, älä vielä
vedä sun vetoketjua kii!
Kato, mun kynnet tarttuu 
sun pukusi veluriin!

Tuu tänne vähä, ja lämmitä mua,¨
ihan vähän vaan!
Kun mereltä blosaa, ja jäiset ruusut
puhkeaa ikkunaan!
Halvassa hotellissa 
kaupungin laidalla

Vihdoinkin kahden sun kanssa, Maria!
Älä välitä, ollaan vielä
vähän aikaa näin,
aamulla mulla on kummiskin
kalsarit väärinpäin.

Johnny B. Goethe, 1988
Arto Melleri

Arto Mellerin runoilusta sanotaan, että se on rosoista, ryöppyävää ja elämänmakuista. Totta!
Lisäksi kerrotaan, että hän on käynyt Teatterikorkeakoulun ja ehkä tältä pohjalta omaa näkijän lahjan, sen mitä elämän näyttämöllä tapahtuu.

Selasin vähän nettiä. Löysin samalla Johnny B. Goethe-nimellä Juice Leskisen levyn, ei sama runo kuitenkaan. 

Tähän ei pidä kuitenkaan sekoittaa Johan Wolfgang Goetheä, yleisneroon, joka eli Saksassa 1700-luvulla. Sehän minulla tuli mieleen, kun näin tuon runokirjan nimen. Ihmettelen vain... Mistä tuollainen nimi runokirjalle? Sille on varmasti oma tarinansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kommenteista!